Bad Update, Sorry!

Förlåt för en dålig uppdatering.. Har inte gjort något speciellt igentligen. Har bara inte haft något speciellt att blogg om :) Har denna veckan ridit Carisma på gramantygel nästan varje pass. Inte för att hon behöver den för formens skull, utan det är mer för att stärka hennes bakben och få henne att hålla formen i övergångarna. Jag har använt den mycket i markarbetet där hon gärna tar upp huvudet över bommarna osv. Jag kan säga som så att det har hjälpt något ENORMT under denna korta tiden! Idag red jag ut utan gramantygeln och wow säger jag! Hon va mycket bättre i övergångarna, hon tog i stort sätt aldrig upp huvudet och hon hade den perfekta galoppen. Jag kunde sitta neri traven som vanligt utan att behöva anstränga mig för att komma djupt ner i sadeln och ha en harmoni med hästen! Helt underbart verkligen. =) Det va längesen det kändes så här bra, så jag ska fortsätta med att rida med gramanen ca 1-2 gånger i veckan i markarbetet.

När jag rider med gramantygel är jag noga med att hästen inte går "på" gramantygeln elr vad man ska säga. Utan att den finns där som ett "stöd" i övergångar och när det blir jobbigt att hålla formen över bommar. När jag har den på carisma så används den knappt, alltså den är i stort sätt slapp och bara hänger. Men den har verkligen hjälpt otroligt mycket nu denna veckan och det är något jag ska fortsätta att rida med för att stärka.

Till er som har såna fördomar om gramantygel så kan jag ju säga att när jag va på praktik hos Svante Johansson så red han alla hästarna på graman. Och han gör de för samma syfte som jag, att ha den som ett stöd för hästen när den inte orkar. Men hans hästar behövde den knappt, dom är såpass vältränade ändå. Han använder den även när han hoppar så hästen hoppar runda och fina språng. Då hjälper gramanen genom att den bjuder ner hästen i språnget att ta fram huvudet. På så sätt hoppar hästen runda fina språng som är avslappnade.



Med detta sagt avslutar jag med en tävling där man kan vinna ett par tretorn. Denna tävlingen finns hos lovicious.blogg.se Va med och tävla du med! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0